ترنم باران

ترنم باران
آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

عیدمان را آسوده باشیم...

چهارشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸ ب.ظ

اسراف

امروزه دغدغه خیلی ها برای مهمانی دادن این شده که چند نوع غذا آمده کنند تا آبرریزی ...

 نشود.

بسیاری از مهمانی ها به خاطر هزینه های بسیار، موجب اذیت و به زحمت افتادن میزبان می گردد. اما سوال اینجاست که آیا این نوع نگاه برای مسلمان آبرو به حساب می آید یا تنها توهمی است که خود به آن دامن زده و می زنیم؟!

وَهُوَ الَّذِی أَنشَأَ جَنَّاتٍ مَّعْرُوشَاتٍ وَغَیْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُکُلُهُ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ ۚکُلُوا مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصَادِهِ ۖ وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ. انعام (۶):۱۴۱

این آیه مطلق است و همه مردم را اعم از غنی و فقیر را شامل می شود. اسراف مورد نهی قرار گرفته است و فرقی نمی کند اسراف در بذل و بخشش باشد و یا در معاش و خوردن و آشامیدن. انسان موظف است هرچه که دارد به صلاح و فایده اش مصرف کند و از حد تجاوز نکند؛ زیرا خدا ایراف کاران را دوست ندارد. (طباطبائی، المیزان، ج ۷، ص ۵۰۱؛ ج ۸، ص ۹۹).

یکی از فرصت های عید نوروز که مهمانی رفتن و مهمانی دادن است از نظر اسلام مورد پسند است؛ اما با چشم و هم چشمی ها در نحوه پذیرائی کردن به مشکل بزرگی برای بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است. به طوری که غم یقه میزبان را می گیرد که مهمان دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی